Wyzwania dla spedycji w 2024 roku – czy czeka nas rewolucja?

Nieustannie zmieniający się krajobraz transportowy w Europie kolejny raz stawia logistykę i spedycję w trudnej sytuacji. Zrównoważony transport, ochrona środowiska, rynek pracy i brak kwalifikacji – to tylko niektóre wyzwania, z którymi będą musiały się mierzyć firmy z szeroko pojętej branży logistycznej. Rola transportu w gospodarce czy społeczeństwie jest bardzo duża, jednak wraz z ogromną istotą tej części gospodarki, negatywne skutki są odczuwalne w zanieczyszczeniu powietrza, nadmiernego hałasu czy zdrowia publicznego.

Zrównoważony transport

Ślad węglowy w Polsce nie przekracza średniej europejskiej emisji, aczkolwiek od ponad 30 lat możemy zaobserwować tendencję wzrostową. Coraz więcej firm produkcyjnych stawia na zniwelowanie śladu węglowego, który zostawiają, jednak w transporcie jest jeszcze bardzo dużo do zrobienia. Infrastruktura w Polsce nie pozwala na całkowite zrezygnowanie z silników spalinowych, przez co auta elektryczne na drogach naszego kraju nadal są rzadkością. Transport drogowy w Unii Europejskiej generuje ponad 70% emisji gazów cieplarnianych do atmosfery. Nieustanny rozwój transportu powoduje zmniejszenie np. zanieczyszczenia powietrza, co jest bezpośrednim skutkiem wykorzystania mniej emisyjnych technologii i wdrożenia odpowiednich norm w zakresie jakości paliw.

Jedną z najczęściej poruszanych kwestii w dyskusji dotyczącej transportu drogowego to jego wpływ na środowisko naturalne i jego szkodliwość dla ludzi. Wymagania Unii Europejskiej dotyczące firm transportowych są coraz wyższe co powoli skutkuje poprawą jakości powietrza, zniwelowaniem hałasu czy zmniejszeniu śladu węglowego. Nadal w tej kwestii jest bardzo dużo do zrobienia.

Rynek pracy i brak kwalifikacji

Branża TSL (transport, spedycja, logistyka) odpowiada za 7% polskiego PKB i zrzesza nawet 6,5% wszystkich zdolnych do pracy obywateli. Nieustannie jednak branża mierzy się z wyzwaniami dotyczącymi braku odpowiednio przeszkolonej kadry pracowników. Dotyczy to zarówno spedytorów, logistyków czy kierowców. Szacuje się, że w Polsce brakuje, aż 150 tysięcy wykwalifikowanych, doświadczonych kierowców. W skali Europy ten problem dotyczy aż 400 tysięcy wakatów. Czy to oznacza, że zawód kierowcy zniknie? Na pewno nie z dnia na dzień. Automatyzacja i autonomiczność jazdy to nadal gałąź, która nie działa idealnie i czekają nas lata testów, aby tego rodzaju transport był przede wszystkim bezpieczny. Nawet jeśli pojazdy będą wyposażone w możliwość autonomicznej jazdy to nie znaczy, że w kabinie nie będzie kierowcy. Nadal potrzebny będzie wykwalifikowany pracownik, który będzie w stanie zareagować w razie problemu czy sytuacji kryzysowej. Rozwój sztucznej inteligencji w ostatnim czasie przyspieszył, jednak cały czas nie jest to rozwiązanie, które można wdrożyć w kwestii transportu drogowego. Do rewolucji w transporcie drogowym jeszcze bardzo daleko.

ul. Czesława Nieduszyńskiego 5
85-796 Bydgoszcz

tel. +48 531 430 180
fax +48 52 52 23 214
bydgoszcz@kompasspedycja.pl
ul. Czesława Nieduszyńskiego 5
85-796 Bydgoszcz

tel. +48 791 377 897
fax +48 52 52 23 214
bydgoszcz@kompasspedycja.pl
Polityka prywatności i ciasteczka